Vrozené vlastnosti

I když je každý člověk jiný, originální, všichni máme stejné společné znaky.

Jsme stejní, a přitom jsme jiní.

Existují přirozené vrozené vlastnosti, ale také naučené vlastnosti, které máme častým opakováním natolik pod kůží, že podléháme mylnému názoru o jejich vrozeném základu. Je na místě rozlišit vlastnosti vrozené a naučené.

Proč?

Vrozené vlastnosti jsou základem našeho charakteru, který rozvíjením vytváří obraz dobrého člověka.

Když ovšem rozvineme naučené vlastnosti, tak nehledě na osobní prospěch, který z toho může plynout, a obdiv druhých lidí, majících nepozornou mysl jako my, stáváme se horšími lidmi s pokřiveným charakterem. Škodíme okolí a vůbec nám to nedochází. Vytváříme systém, který vyrábí více chudých a méně nadměrně bohatých, více křivd než spravedlnosti, více otroctví než svobody.

Pokud se naučené vlastnosti zaměňují za vrozené, a v moderní psychologii je to častý jev, přestává člověk hledat skutečné vrozené vlastnosti a zabývá se především těmi naučenými.

Když člověk přijme, že naučené vlastnosti jsou vrozené, nemá potřebu hledat nic jiného a skutečný charakter nerozvíjí. Pouze posiluje ty dominantní – naučené a nevědomě se stává horším člověkem.

V dnešní době se naučené vlastnosti staly základem formování dětí. Zmatený systém školského vzdělávání podporuje rozvoj naučených vlastností, a to přehlížením skutečných potřeb dětí a zaměřováním se hlavně na příjem nadbytečných informací o světě, namísto rozvíjení lidskosti a žití v osobním životě. Ale svůj život budou děti, až dospějí, prožívat každý sám osobně.

Jedna z prvních naučených vlastností je: 

Posuzování neboli Hodnocení

Od útlého věku dítě s překvapením zjišťuje, že existují rozdíly v obsahu paměti jednotlivců. Kdo si zapamatuje a zopakuje zadanou informaci, je dobře ohodnocen. Kdo ji zapomněl a neumí zopakovat, je špatně ohodnocen.

Toto trénování a rozvíjení paměti je ve školském systému dominantní. V žádném případě to neukazuje na to, jestli je člověk dobrý nebo špatný. Dokonce to neukazuje ani na to, jestli je člověk chytrý nebo hloupý. Jde pouze o rozdíl v obsahu paměti mysli.

Ale děti se na základě hodnocení začínají navzájem posuzovat…

Chcete vědět víc?

ZAREGISTRUJTE SE A BUDETE MÍT PŘÍSTUP K CELÉMU ČLÁNKU

A K OSTATNÍMU ZAMČENÉMU OBSAHU